Gingivitida

V celé populaci je jen málo těch, kteří někdy v průběhu života nepocítí problémy spojené se zánětem dásní. Ne nadarmo se toto onemocnění označuje za nejčastější zánět vůbec. Jeho odborné označení – gingivitida – není sice příliš známé, to ale nic nemění na to, že právě na vznik gingivitidy bychom si měli dávat velký pozor. Zpočátku nikterak závažný problém se může totiž snadno dostat do stavu, kdy začne hrozit dokonce i vypadnutím zubů.

Jak se projevuje gingivitida

Pouhým okem jasně viditelné zarudlé místo, otok, a zvýšená citlivost, někdy dokonce bolestivost. To jsou tři hlavní příznaky, které zpočátku popisují zánět dásní. Postupem času – pokud jej člověk neřeší – se zánět začne dásní dále šířit. Pokud nakonec dorazí až k úložnému aparátu zubu, může jej poškodit natolik, že dojde až k vypadnutí zubu. V této fázi už nemluvíme o zánětu zubu, ale o paradontóze. To je pak nutné přistotupit k řešení v podobě zubních implantátů metodou all on 4.

Příčiny vzniku zánětu

Gingivitida může vzniknout z různých důvodů. Podle toho se potom také označuje. Jako tzv. deskvamativní gingivitidě mluvíme v souvislosti s poruchou imunitního systému, který vznikem zánětu chybně reaguje na domnělé nebezpečí.

Podobně lze nahlížet i na tzv. hormonální gingivitidu, která zase vzniká v době prudkých hormonálních změn. Častou zkušenost s ní mají např. ženy v období těhotenství. I v tomto případě nelze vznik gingivitidy nikterak ovlivnit. Specifické příčiny mívá i gingivitida u dětí. Jsou zde ale i záněty dásní, za jejichž vznik si můžeme sami. A není překvapením, že se jedná o ty častější. Ulcerózní gingivitida je dobrým příkladem, neboť je přímým důsledkem špatné životosprávy, kouření a nadměrné konzumace alkoholu. Tou nejčastější příčinou vzniku zánětu dásní je však špatná úroveň hygieny ústní dutiny.

Gingivitida a špatná hygiena

Nahromadění plaku kolem zubů, je známkou nedostatečné hygieny ústní dutiny. Bakterie, které tvoří onu ošklivou vrstvu označovanou jako plak, mohou využít jakékoliv trhlinky v dásni k tomu, aby do ní pronikly a nepříjemnost v podobě zánětu je na světě. Prevencí vzniku gingivitidy je samozřejmě péče o zuby. Vynechat nesmíme pravidelné čištění zubů vhodným kartáčkem (ten by neměl být příliš tvrdý, neboť u něj hrozí vyšší riziko vzniku trhlinek v dásni). Zapomínat nesmíme ani na mezizubní prostory a vyplachování úst v průběhu dne, kdy si zuby plnohodnotně čistit nemůžeme.

Existují ale i další metody prevence. Proč nevyužít rad našich předků? Dle „babských rad“ je proti zánětu účinný hřebíček, který má jistě každá hospodyňka ve své domácnosti. Ten má totiž antibakteriální účinky. Zkuste mít během dne koření v ústech, i to na zánět dásní – gingivitidu – trochu pomůže. Při vzniku zánětů hraje roli i sucho v ústech, dbejte proto i na dodržování pitného režimu. Rada zubního lékaře je však zlato. Konzultace s ním a pravidelné prohlídky jsou důležité.