Zánět dásní

Zánět dásní je onemocnění, se kterým se v nějaké podobě setká většina lidí. Ve skutečnosti je nejčastějším zánětem v lidském těle. Ve své první fázi se jedná o onemocnění velmi nenápadné, které člověka omezuje jen velmi málo nebo vůbec. Potenciální důsledky zánětu dásní jsou ale velmi vážné a rozhodně není radno jej podceňovat. Co zánět dásní způsobuje? Jak se projevuje a jak se zánětu v dásni zbavit?

Zánět dásní a jeho příznaky

Zánět dásní vzniká působením bakterií zubního plaku. Plak vzniká samozřejmě v důsledku špatné ústní hygieny, kdy v ústech a v prostoru mezi zuby zůstávají zbytky jídla, na kterých mohou mikroorganismy prosperovat. Dalšími faktory, které podporují vznik zánětu v dásní, jsou kouření nebo žvýkání tabáku, diabetes, poškozené starší plomby, ale také genetické predispozice anebo třeba hormonální změny. Ve své první fázi, která se označuje jako gingivitida, bývá zánět velmi mírný a projevuje se často jen zarudnutím dásní, případně jejich větší krvácivostí nebo citlivostí. Zde se skrývá možnost, jak poznat zánět dásní v jeho první fázi. Zánět dásně u zubu se projevuje i ustupováním dásně právě okolo. Pokud při čištění zubů začnete plivat krev či pozorujete na svých dásních změnu barvu, je na místě zkonzultovat stav s vaším zubařem. Pokud hned zpočátku nenastoupí léčba, přidává se k popsaným symptomům také bolestivost při žvýkání anebo při kontaktu se studeným jídlem nebo nápoji. Další fáze onemocnění, označovaná v tomto případě jako paradontóza, již začíná být opravdu nebezpečná. Ve chvíli, kdy se potom začnou některé zuby viklat, je již opravdu „za pět minut dvanáct“. Následuje již jen vypadnutí zubů. Stále se zhoršující příznaky (v případě neléčení) odpovídají také na otázku „jak dlouho trvá zánět dásní?“ Odpověď zní: do vypadnutí zubů. Nelze očekávat, že zánět odezní sám od sebe.

Jak se zbavit zánětu v dásni?

Základem každé terapie je odstranění prvotní příčiny problému a platí to i pro zánět dásní a jeho léčbu. Konkrétně to znamená zlepšení hygieny ústní dutiny, důsledné čištění zubů, používání zubní nitě či vyplachování ústní vodou. Stejný postup platí i pro prevenci, která se v tomto případě opravdu vyplatí. Kromě pečlivé hygieny ústní dutiny jsou nedílnou součástí prevence zánětu dásní pravidelné návštěvy ordinace zubního lékaře a zubního hygienika, kteří mohou člověka upozornit na chyby v čištění zubů nebo včas odhalit počínající zánět. Podcenění péče o ústní hygienu a nedůsledná prevence zánětu dásní mohou vést k vážným problémům, na jejichž konci leží v nejhorším případě až ústa bez zubů. Řešení tohoto stavu v podobě snímacích anebo fixních zubních náhrad all on 4 je následně mnohem složitější a v neposlední řadě dražší. Prevence se v tomto případě jednoznačně vyplatí.